11 svar
104 visningar
R.i.Al 611
Postad: 19 dec 2019 12:11

Lös ekvation

Jag började här med att slänga - 3/2 termen åt höger led och det som finns i höger led tog jag till vänster led.. Men i facit har de inte gjort så.. Varför? Vi fick olika svar

Smaragdalena Online 78500 – Lärare
Postad: 19 dec 2019 12:29

Börja med att se till att alla termer har samma nämnare.

PeBo 540
Postad: 19 dec 2019 12:33

Vilket svar får du, och har du verifierat att det löser ekvationen? Det är inget fel på det du beskriver, så jag tror inte det förklarar varför du och facit inte är överens.

R.i.Al 611
Postad: 19 dec 2019 12:40
Smaragdalena skrev:

Börja med att se till att alla termer har samma nämnare.

Jag gjorde det i nästa steg men till slut fick jag fel svar

R.i.Al 611
Postad: 19 dec 2019 12:41
PeBo skrev:

Vilket svar får du, och har du verifierat att det löser ekvationen? Det är inget fel på det du beskriver, så jag tror inte det förklarar varför du och facit inte är överens.

Nej jag fick fel svar. Men fattar ej varför de har gjort gemensamma täljare utan nämnare

R.i.Al 611
Postad: 19 dec 2019 12:42

det ser så konstig ut för mig.. De har inte gjort gemensamma nämnare

PeBo 540
Postad: 19 dec 2019 12:45

Har de gjort gemensamma täljare (där uppe) eller nämnare (där nere)? Tänk gärna på vad som händer när du förlänger också -- vissa värden på x gör att du skulle multiplicera och dividera med noll, och de värdena på x måste man då hantera speciellt. Om du kan visa hur du räknat så är det lättare att hjälpa till utan att förstöra hela nöjet.

R.i.Al 611
Postad: 19 dec 2019 12:48
PeBo skrev:

Har de gjort gemensamma täljare (där uppe) eller nämnare (där nere)? Tänk gärna på vad som händer när du förlänger också -- vissa värden på x gör att du skulle multiplicera och dividera med noll, och de värdena på x måste man då hantera speciellt. Om du kan visa hur du räknat så är det lättare att hjälpa till utan att förstöra hela nöjet.

Jag lagt bilder på deras räkning... 

PeBo 540
Postad: 19 dec 2019 12:50
det ser så konstig ut för mig.. De har inte gjort gemensamma nämnare

Nä -- gemensamma nämnare har man nytta av om man skriva om ett bråk på ett enda bråkstreck - i det här fallet har man tagit bort nämnaren överallt genom att förlänga med en faktor som är den minsta gemensamma nämnaren, som gör att alla nämnare försvinner. Du kan göra det steget först om du vill -- att förlänga så du får allt på gemensamt bråkstreck, och sen sätta den lika med noll -- sen multiplicerar du med nämnaren och så är du i synk med facits lösning.

R.i.Al 611
Postad: 19 dec 2019 13:05
PeBo skrev:
det ser så konstig ut för mig.. De har inte gjort gemensamma nämnare

Nä -- gemensamma nämnare har man nytta av om man skriva om ett bråk på ett enda bråkstreck - i det här fallet har man tagit bort nämnaren överallt genom att förlänga med en faktor som är den minsta gemensamma nämnaren, som gör att alla nämnare försvinner. Du kan göra det steget först om du vill -- att förlänga så du får allt på gemensamt bråkstreck, och sen sätta den lika med noll -- sen multiplicerar du med nämnaren och så är du i synk med facits lösning.

Hmm ser så krånglig ut. Om de har gjort det i nämnaren så borde det ta ut termer av täljaren.. 

PeBo 540
Postad: 19 dec 2019 13:14

Jag tror att du bara missar hur övertydliga de är -- första raden är orginalekvationen, andra raden multiplicerar med gemensamma nämnaren (och som du säger, det finns saker att förkorta med, men man visar bara det man har innan man börjar förkorta), tredje raden förkortar man -- och samtliga nämnare försvinner. Från den punkten tror jag du är med?

ConnyN 2578
Postad: 19 dec 2019 19:20
R.i.Al skrev:

Jag började här med att slänga - 3/2 termen åt höger led och det som finns i höger led tog jag till vänster led.. Men i facit har de inte gjort så.. Varför? Vi fick olika svar

Jag tycker din start är betydligt enklare och smartare, men det kanske är en smaksak.

Fortsättningen på din start är otroligt enkel och leder till rätt svar.

Visa oss fortsättningen så kan vi hjälpa dig om du fastnar.

Svara Avbryt
Close