Matematik-betyg för en vän
Hej allihopa!
Jag undrade bara vad ni skulle anse vara betyget för någon som har fått B vid första terminen i sjuan, A i andra året i sjuan, A i hela 8:an och B vid första terminen i 9:an.
Sedan fick hon A på nationella, men bara precis på gränsen mellan A och B (Om man fick 74 poäng på np så fick man A, men det var ju gränsen). På proven som vi har jobbat på mattelektionerna (förutom nationella), så har hon fått A i algebra och geometri, och B på taluppfattning och funktioner. Orsaken till B:en var att hon gör många slarvfel ibland.
Jag skulle kunna tänka mig för att hon har även visat bra förmåga under lektioner (enligt det jag har sett med min matte-erfarenhet [upp till Matte 4]), så skulle jag kunna tänka mig att min lärare överväga mot A. Men jag vet inte, jag är ju inte lärare.
Skulle någon kunna förklara bättre för mig kanske?
Det låter som det kan bli ett A om hon visade upp A-nivå för taluppfattning och funktioner på NP.
MrPotatohead skrev:Det låter som det kan bli ett A om hon visade upp A-nivå för taluppfattning och funktioner på NP.
Men vad hände om hon lyckades ändå få upp poängen till A, utan att ha visat A-nivå på taluppfattning/funktioner? Det skulle kunna vara så att hon fick jättebra på geometri och inte så bra på funktioner, men ändå lyckades samla ihop poängen för ett A.
I de fallen beror det på lärare. Ska man följa reglerna exakt blir det då tyvärr ett B för din vän. Hon har inte nåt A för alla kunskapskrav som krävs för A. Men ibland är läraren, på gott och ont, snällare än så.
MrPotatohead skrev:I de fallen beror det på lärare. Ska man följa reglerna exakt blir det då tyvärr ett B för din vän. Hon har inte nåt A för alla kunskapskrav som krävs för A. Men ibland är läraren, på gott och ont, snällare än så.
Ok, jag förstår! Tack
MrPotatohead skrev:I de fallen beror det på lärare. Ska man följa reglerna exakt blir det då tyvärr ett B för din vän. Hon har inte nåt A för alla kunskapskrav som krävs för A. Men ibland är läraren, på gott och ont, snällare än så.
Detta gäller inte längre sedan den nya läroplanen Lgr22. Det gäller enbart för ett E att alla betygskriterier för E ska vara uppnådda.
För alla övriga betyg gäller att eleven ska erhålla det betyg som elevens kunskaper närmast motsvarar i förhållande till betygskriterierna.
(Notera också att det på grund av detta inte längre heter "kunskapskrav" utan "betygskriterier".
Jonto skrev:MrPotatohead skrev:I de fallen beror det på lärare. Ska man följa reglerna exakt blir det då tyvärr ett B för din vän. Hon har inte nåt A för alla kunskapskrav som krävs för A. Men ibland är läraren, på gott och ont, snällare än så.
Detta gäller inte längre sedan den nya läroplanen Lgr22. Det gäller enbart för ett E att alla betygskriterier för E ska vara uppnådda.
För alla övriga betyg gäller att eleven ska erhålla det betyg som elevens kunskaper närmast motsvarar i förhållande till betygskriterierna.
(Notera också att det på grund av detta inte längre heter "kunskapskrav" utan "betygskriterier".
Hej @Jonto!
Det visste jag aldrig. Men skulle du säga det låter lite konstigt då om min svenska-lärare skulle ge mig ett D även om allt ser ut som att det borde bli C? (Sista kriteriet om källhänvisningen har blivit "minst" ett D, hon behöver uppdatera den, det kan även bli C kanske..):
Förlåt om jag typ postar två tråd i en, men jag blev bara nyfiken då du sa det.
Min svenska lärare sa att jag behövde få allt på C för att kunna få C då som slutbetyg, men nu när du sa det här så blir jag lite fundersamt över vad det kommer bli nu.
Jonto skrev:MrPotatohead skrev:I de fallen beror det på lärare. Ska man följa reglerna exakt blir det då tyvärr ett B för din vän. Hon har inte nåt A för alla kunskapskrav som krävs för A. Men ibland är läraren, på gott och ont, snällare än så.
Detta gäller inte längre sedan den nya läroplanen Lgr22. Det gäller enbart för ett E att alla betygskriterier för E ska vara uppnådda.
För alla övriga betyg gäller att eleven ska erhålla det betyg som elevens kunskaper närmast motsvarar i förhållande till betygskriterierna.
(Notera också att det på grund av detta inte längre heter "kunskapskrav" utan "betygskriterier".
Intressant. Då är det inte så överraskande att meritkraven på många utbildningar blivit högre senaste två åren.
shkan skrev:Jonto skrev:MrPotatohead skrev:I de fallen beror det på lärare. Ska man följa reglerna exakt blir det då tyvärr ett B för din vän. Hon har inte nåt A för alla kunskapskrav som krävs för A. Men ibland är läraren, på gott och ont, snällare än så.
Detta gäller inte längre sedan den nya läroplanen Lgr22. Det gäller enbart för ett E att alla betygskriterier för E ska vara uppnådda.
För alla övriga betyg gäller att eleven ska erhålla det betyg som elevens kunskaper närmast motsvarar i förhållande till betygskriterierna.
(Notera också att det på grund av detta inte längre heter "kunskapskrav" utan "betygskriterier".
Hej @Jonto!
Det visste jag aldrig. Men skulle du säga det låter lite konstigt då om min svenska-lärare skulle ge mig ett D även om allt ser ut som att det borde bli C? (Sista kriteriet om källhänvisningen har blivit "minst" ett D, hon behöver uppdatera den, det kan även bli C kanske..):
Förlåt om jag typ postar två tråd i en, men jag blev bara nyfiken då du sa det.
Min svenska lärare sa att jag behövde få allt på C för att kunna få C då som slutbetyg, men nu när du sa det här så blir jag lite fundersamt över vad det kommer bli nu.
Det som din lärare säger stämmer inte nej, att man måste uppnå C på alla kriterier.
Däremot är det läraren som avgör vilka kriterier eller innehåll som väger tyngre i underlaget.
Exempelvis i ett ämne som svenska så kanske man inte kan sätta C på en elev som inte uppnår C-nivå på ett bebtygskriterie om att skriva texter, då det är en så central del. Däremot om en elev uppnår C på allt förutom exempelvis grammatik eller språkhistoria så kanske eleven ändå kan få ett C.
Det är alltid upp till lärare som gör den helhetliga bedömningen. Man kan säga med den nya skrivningen att lärare fått ett större utrymme.
Det är dock felaktigt motiverat av läraren att man måste uppnå C på alla kriterier, utan läraren ska göra en helhetsbedömning och sätta det betyget som bäst motsvarar kunskaperna.
Här är bilder på skrivningen från Skolverket
som jag skärmdumpar från följande ställe:

Snyggt, tack. Det hade jag helt missat. Tog studenten 2022 så fick aldrig uppleva dem tyvärr. Man börjar bli gammal..
