12 svar
90 visningar
Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 6 jun 2020 19:00 Redigerad: 6 jun 2020 19:35

Metod del 3

Behöver hjälp med en uppgift,skriver ett fördjupnings arbete inom samhällskunskap 2.

Behöver hjälp med utveckla min metodel.Behöver hjälp med utveckla hur jag har formulerat mig,såhär skrev jag :

 

"Jag kommer undersöka vad elever i första ring i X gymnasieskola anser om (kippah) judisk religös klädsel och jämföra detta med vad elever i en gymnasiekskola som är beläggen i en anser om ( kippah).Det jag kommer undersöka är ifall vad eleverna anser om "kippahn" ,och ifall vad eleverna tycker skiljer sig beroende på var eleven kommer från och var de bor.Eftersom att i första gymnasiekskolan jag kommer undersöka i där har majoriteten av eleverna en nordk tillhörighet och majoriteten av eleverna i den skolan som ligger i förorten har en  Annan kulturell bakgrund.Jag vill därför undersöka ifall vad eleven tycker kan bero på vad eleven kommer från och bor,samt om det stämmer med vad som står om studier gällande detta ämnet som jag har valt ha med mig i detta fördjupningsarbete"

Menar du att det inte finns någon kultur i Norden? Nordisk identitet är EN kulturell identitet (eller fem).

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 6 jun 2020 19:07
Smaragdalena skrev:

Menar du att det inte finns någon kultur i Norden? Nordisk identitet är EN kulturell identitet (eller fem).

Nordisk bakgrund,tillhörighet.Jag vet kan inte skriva jag undersöker vad svenskar tycker jämfört med elever i en förort som har en invandrar bakgrund.Jag hoppas du förstår

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 6 jun 2020 19:13
Smaragdalena skrev:

Menar du att det inte finns någon kultur i Norden? Nordisk identitet är EN kulturell identitet (eller fem).

att det jag menar är att jag vill undersöka var elever som går i en skola som inte ligger i en förort tycker om kippahn kontra elever som är invandrare tycker om kippahn.jämför utifrån dessa faktorer och om det kan bero att en elev tycker på ett viss pågrund av vad hen kommer ifrån.

Skriv då en ANNAN kulturell tillhörighet, om det är det du menar. Eller skriv elever i en förortsskola jämfört med en innerstadsskola, om det är det du menar.

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 6 jun 2020 19:38
Smaragdalena skrev:

Skriv då en ANNAN kulturell tillhörighet, om det är det du menar. Eller skriv elever i en förortsskola jämfört med en innerstadsskola, om det är det du menar.

Asså det jag undersöker är ifall elevernas åsikter skiljer sig beroende på vad eleven kommer ifrån gällande kippahn,vill undersöka vad svenska elever tycker och jämföra med vad elever med en annan kulturell bakgrund tycker,jämfört utifrån kön,religion.Undrar därför hur jag kan utveckla det jag formulerat.

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 6 jun 2020 20:41
Picimon skrev:
Smaragdalena skrev:

Skriv då en ANNAN kulturell tillhörighet, om det är det du menar. Eller skriv elever i en förortsskola jämfört med en innerstadsskola, om det är det du menar.

Asså det jag undersöker är ifall elevernas åsikter skiljer sig beroende på vad eleven kommer ifrån gällande kippahn,vill undersöka vad svenska elever tycker och jämföra med vad elever med en annan kulturell bakgrund tycker,jämfört utifrån kön,religion.Undrar därför hur jag kan utveckla det jag formulerat.

Och en annan fråga skrev min enkät i sluten form hadde endast med stämmer,stämmer till viss del etc som svarsalternativ angående påståenden.Kan jag skriva under påstånderna ,vrf valde du denna svarsalternativ för denna påståenden?

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 6 jun 2020 23:57

behöver hjälp här med senaste står över denna inlägg

Jonto Online 9223 – Moderator
Postad: 7 jun 2020 01:30

Du bör motivera varför du valde de svarsalternativen i din metoddel ja.

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2020 09:54
Jonto skrev:

Du bör motivera varför du valde de svarsalternativen i din metoddel ja.

ja det pågrund av tidbrist jag endast använder påståenden,men har skrivit de i en öppen form också jag skrev under varje påståenden ,stämmer ,stämmer till viss del,osv.men jag skrev också motivera ditt svar under varje påstående kan man göra så?

Jonto Online 9223 – Moderator
Postad: 7 jun 2020 13:10

Ja det är klart att man kan be sina informanter att motivera svaren i frågan. Det du ska förklara är ju då varför de skulle göra detta, kanske för att din studie behövde lite mer uttömmande svar om varför de tyckte på ett visst sätt för att besvara dina frågestälningar?

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2020 13:19
Jonto skrev:

Ja det är klart att man kan be sina informanter att motivera svaren i frågan. Det du ska förklara är ju då varför de skulle göra detta, kanske för att din studie behövde lite mer uttömmande svar om varför de tyckte på ett visst sätt för att besvara dina frågestälningar?

jag har bara inte sett en påstående som står i öppen form,där man kan motivera hur man tänkt.väljer man stämmer och sen ska förklara det.jag vet att det går,men behöver en konkret exempel har sökt på internet hittar inte riktigt

Picimon 126 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2020 13:25
Jonto skrev:

Ja det är klart att man kan be sina informanter att motivera svaren i frågan. Det du ska förklara är ju då varför de skulle göra detta, kanske för att din studie behövde lite mer uttömmande svar om varför de tyckte på ett visst sätt för att besvara dina frågestälningar?

men sen tänker jag också att den som svarar respodenterna kanske tröttnar om jag har öppen påståender.jag vet inte riktigt hur jag ska göra.eftersom att det är en attityd undersökning jag gör.

Svara Avbryt
Close