6 svar
360 visningar
lamayo är nöjd med hjälpen
lamayo 2570
Postad: 19 apr 2019 19:46 Redigerad: 19 apr 2019 19:50

Obehörig lärare

Jag har det här året fått en ny fysiklärare som inte är behörig i ämnet. Känner att jag inte lär mig speciellt mycket på lektionerna inom fysiken eftersom han går igenom matematik och biologi på lektionerna (eftersom det är de ämnen han är behörig i). På en 2,5 h lektion pratar han fysik kanske högst 15 min (i början av lektionen) för att sedan övergå i matematikuppgifter och prata biologi (han kan ägna en halvtimme åt att prata om fjärilar). 

Nu är det ju np i laborationer som är det sista np och har inte labbat sedan förra året och det är tyvärr ingenting jag kan träna på så mycket hemma mer än att plugga in hur jag skriver hypotes osv. Han säger: ”Jag är mycket bra i teori i fysik, men jag kan inte labbarna”. Så min första fråga är hur han ska bedöma oss i np i labb om han själv är osäker på hur man gör?

Min andra fråga är hur mycket det här bör påverka mitt betyg? Inför skriftliga np fick jag googla för att repetera 7,8 ans fysik och googla mig fram det 9ans kurs innehåller. Han säger att han endast kommer sätta betyg utifrån nationella proven i fysik eftersom han inte är behörig i ämnet. Förra året hade jag A när jag hade en riktig fysiklärare men utifrån det jag presterade på np känns det som att det ligger på typ C nivå. Betyder det att han kommer sätta det betyget då? 

 

Själv tycker jag det känns lite fel att han ska sätta betyg på mig i fysik när han inte går igenom fysik på lektionerna och inte vill att man frågar honom fysikfrågor heller. 

 

Tacksam för hjälp :).

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 20:51 Redigerad: 19 apr 2019 20:51

Det blir ytterst problematiskt. Det du som enskild kan göra är att prata med din lärare och berätta att han går igenom alldeles för lite fysik och bör lämna biologi och matematik ute ur ämnet fysik. Du kan också prata med din mentor/rektor om att detta inte alls går särskilt bra och att läraren inte följer kursplanen (nu är det ju nästan maj däremot, och skolan snart slut...du borde ha gjort detta tidigare kanske).

 

Sett ur ett lärarperspektiv så ska man bara behörig i det ämnet man lär ut och sätter betyg i. Men om läraren är en legitimerad lärare så säger skollagen att man får sätta betyg i andra ämnen än det man är behörig för. 

 

Sedan kan man ju också fråga sig om det verkligen är rimligt att sätta betyg utifrån ett enda prov. Här skulle jag rakt upp och ner säga nej. En lärare ska inte sätta slutbetyg utifrån ett enda prov, eftersom man ska få chans att visa sina kvalitéer flera gånger och dessutom ha en chans att utveckla dessa m.h.a. lärarens vägledning. Detta är något som jag verkligen tycker du bör prata med läraren om då ett slutbetyg kan inte baseras på ett enda summativt prov, det är galet fel enligt mig.

Jonto 9204 – Moderator
Postad: 19 apr 2019 21:33

Jag har förstått det som att du går i årskus 9. Där undervisas ofta NO-ämnena biologi, kemi, fysik och teknik som ett block. Det står dock i kursplanen att alla ämnena ska behandlas och det finns angivet vad som ska gås igenom inom varje ämne. Om du som i detta fallet inte tycker läraren följer kursplanen bör du dels påtala detta för läraren och i andra hand kan ni gå ihop några elever och prata med rektor som har ett högre ansvar.

Inför nationella provet så är det klart att läraren har ett ansvar och ska eller bör se till så att ni är förberedda på det som kommer. Däremot är det även ert ansvar som elever att se till att ni är förberedda. I praktiken när det sker sådana här saker, så kan det tyvärr bli så att man faktiskt själv som du tidigare gjort måste se till att repetera och hämta in en del kunskap. Även om det såklart är supertråkigt och absolut inte bra att det blivit som det blivit. Nationella proven måste ni göra och de kommer bedömas precis på samma sätt som för alla andra även om ni haft sämre förutsättningar.

Obehöriga lärare får undervisa i ämnen. Tyvärr är det brist på lärare i många ämnen och det hade inte gått att driva skolor om inte en del behöriga lärare undervisar. Det är naturligtvis inte ett bra betyg för skolan att man har obehöriga lärare som i vissa fall inte kan ämnena.  Det är inte säkert att detta är lärarens fel; han/hon kanske försöker göra det så bra som denne kan med förutsättningarna. Detta kan man ta upp med rektor och förklara att man inte är nöjd med att ha obehöriga lärare som ej kan ämnena men det är inte så lätt för skolan att bara hitta en behörig lärare.

Vad gäller slutbetyg så ska lärare ta hänsyn till en helhet av det ni visat och presterat under tiden och inte basera det på ett enskilt prov. Däremot står det att man ska ta extra hänsyn till nationella i bedömningen av slutbetyget, vilket är rimlig eftersom dessa prov testar i princip alla kunskapskrav och flera områden. Om ni inte gjort så mycket annat inom fysikämnet så finns kanske inte så mycket annat att bedöma. Här tycker jag dock man kan prata med läraren och fråga om man inte kan få möjlighet att skriva någon extra uppgift om man vill visa något som man inte lyckats visa tidigare för att höja sig.

Betygsättning måste göras av en behörig lärare, men man behöver inte vara behörig i ämnet man sätter betyg i. Det är såklart heller inte helt optimalt att någon som inte är fysiklärare sätter betyg i fysik. Kursplanerna för biologi skiljer sig nog inte avsevärt från den i fysik och behöriga lärare har också kunskaper i hur man sätter betyg, så det tror jag ska lösa sig. Det ni kan föreslå eller fråga om är om det är möjligt om skolan kan ordna så att han i betygsättningen kan få hjälp av en behörig fysiklärare från en annan skola som kan sitta med och bedöma, i alla fall i de fall där det är svårbedömt eller där ni inte är överens.

Jag vet att ni elever tycker att detta får konsekvenser för er och det är supertråkigt att det ska vara så. Tyvärr ser verkligheten dock ofta ut så här och det finns inget som hindrar att det blir så här även om det inte är bra. Ni kan inte hävda något och få rätt mot skolan. Det man ska, bör och kan göra är att PRATA. Prata med läraren eller rektorn och förklara vad ni känner och tycker samt kom med förslag på lösningar, så tror och hoppas jag att de vill hjälpa er så att det kan bli så bra som möjligt i alla fall.

Iridiumjon 302 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 21:37

Läraren borde ju låta bli att sätta betyg alls, och låta de gamla betygen stå kvar?

lamayo 2570
Postad: 19 apr 2019 21:38 Redigerad: 19 apr 2019 21:51

Tackar verkligen för alla era råd! 

lamayo 2570
Postad: 19 apr 2019 21:41 Redigerad: 19 apr 2019 21:42
Iridiumjon skrev:

Läraren borde ju låta bli att sätta betyg alls, och låta de gamla betygen stå kvar?

Så har mina tidigare obehöriga lärare gjort som jag haft i matte, engelska och musik i åttan, men kan tänka mig att man kanske inte får göra så i 9an?

Jonto 9204 – Moderator
Postad: 19 apr 2019 22:18
lamayo skrev:
Iridiumjon skrev:

Läraren borde ju låta bli att sätta betyg alls, och låta de gamla betygen stå kvar?

Så har mina tidigare obehöriga lärare gjort som jag haft i matte, engelska och musik i åttan, men kan tänka mig att man kanske inte får göra så i 9an?

Det vore också fel att göra så, för det har då inte funnits någon möjlighet att förbättra sig. Man ska mäta de kunskaperna eleverna har när de slutar nian, inte när de började den. Däremot om det är osäkert eller man inte gjort så mycket i ämnet i nian skulle man åtminstone kunna ta hänsyn till det som gjorts och bedömts i åttan på något sätt

Svara Avbryt
Close