8 svar
536 visningar
mikkal 65 – Fd. Medlem
Postad: 14 jul 2020 11:32

Vad skriver man om man inte har enhet.

Hej,

Jag har för mig att det finns ett uttryck man kan använda om talet inte har någon enhet. Någon som vet?

Jag vill gärna minnas att det heter talenheter eller något i den stilen, men är inte säker.

 

ex. för förtydligande:

Förenkla 10x(7x+2y)-(10y+x)2 och beräkna sedan värdet för

a) x=3 och y=5

 

Ingenstans i den här ekvationen har jag en enhet, men jag har för mig att man ändå använder ett utryck för värdet från ekvationen (använder jag rätt terminologi?).

martinmaskin2 172
Postad: 14 jul 2020 11:44
mikkal skrev:

Hej,

Jag har för mig att det finns ett uttryck man kan använda om talet inte har någon enhet. Någon som vet?

Jag vill gärna minnas att det heter talenheter eller något i den stilen, men är inte säker.

 

ex. för förtydligande:

Förenkla 10x(7x+2y)-(10y+x)2 och beräkna sedan värdet för

a) x=3 och y=5

 

Ingenstans i den här ekvationen har jag en enhet, men jag har för mig att man ändå använder ett utryck för värdet från ekvationen (använder jag rätt terminologi?).

En enhet används om det finns en storhet. Till exempel meter för längd, grader Celsius för temperatur etc. I din uppgift finns det inga mått på en storhet och därmed behöver du inte skriva någon enhet, du behöver bara ange värdet för de okända x och y.

För en djupare förståelse.

JoakimRL 136
Postad: 14 jul 2020 11:57

Ett svar som inte har någon enhet ex.vis 5 st eller 11% är dimensionslös.

Arktos 3927
Postad: 14 jul 2020 13:08 Redigerad: 14 jul 2020 13:12

OK,  5  och  0,11  är bara tal, om inget annat anges.

Men 5 st  är en storhet med dimensionen  st (kulor, karameller, körsbär...).
Och 11%, om det gäller årlig avkastning på en investering, 
är en storhet med dimensionen  kr/(kr · år).

Visst?

JoakimRL 136
Postad: 14 jul 2020 13:38

Procent utförs med en division med samma enhet i täljaren som nämnaren. Dvs dimensionslös. Ex 87% av 100 meter är 87 meter, ingen enhetsförändring

JoakimRL 136
Postad: 14 jul 2020 13:42

Om du har 5 stycken snören på 50 cm är den sammanlagda längden av samma enhet 5*50 cm = 250 cm. Styck är aĺltså ingen enhet.

Arktos 3927
Postad: 14 jul 2020 14:52

Det är sant att en längd på 5*50 cm = 250 cm. Här är  5  bara ett tal, en faktor.
Men om längden på snörena är  50 cm/st  så måste vi multiplicera med  5 st  för att produkten ska bli 250 cm.

Ett bättre exempel är kanske beräkning av totalintäkt, när intäkten är 10 kr per enhet och försäljningskvantiteten är 20 enheter. Styckintäkten 10 har dimensionen  kr/enhet. Kvantiteten 20 har dimensionen enhet (eller styck, om man så vill). Det måste den ha för att produkten ska få rätt dimension. Att multiplicera styckintäkten med 20 ger bara en styckintäkt som är 20 gånger större. Men vi vill ju få totalintäkten,  10 kr/st * 20 st = 200 kr.

Eller?

Smaragdalena Online 78466 – Lärare
Postad: 14 jul 2020 15:13
JoakimRL skrev:

Om du har 5 stycken snören på 50 cm är den sammanlagda längden av samma enhet 5*50 cm = 250 cm. Styck är aĺltså ingen enhet.

Om du har 5 stycken snören av längden 50 cm/styck blir det sammanlagt 5 st.50 cm/st = 250 cm. Stycken (snören, bananer, whatever) är en enhet.

Jonto 9207 – Moderator
Postad: 14 jul 2020 15:57 Redigerad: 14 jul 2020 15:58

Däremot sker ibland att man har en okänd enhet i en uppgift. Om jag exempelvis får uppgiften att beräkna arean av den här rektangeln.

Uppgiften har inte gett mig någon enhet för sidornas längd, så jag vet inte om det är meter, decimeter eller centimeter eller något annat. Om jag då ska avge att svar så kan jag använda beteckningen "a.e." som står för areaenheter. Svar: Rektangels area är 21 a.e.

Så har jag i svaret markerat en enhet. Liknande finns för l.e.(längdenheter), v.e. (volymenheter) 

Svara Avbryt
Close