25 svar
267 visningar
Anonym89 44
Postad: 28 okt 2019 Redigerad: 28 okt 2019

Vilket betyg hade ni satt på denna examination?

Hej!
Av ren nyfikenhet undrar jag vad ni som kanske jobbar som lärare eller även ni andra hade satt för betyg på följande examination. Jag tar gärna emot kommentarer om uppgiftens innehåll osv. också.

Uppgiften är förresten skriven av mig själv och ingen annan.

https://drive.google.com/file/d/10Wlf0k532jE4GFiXbLeu0cOtkhpcPAlN/view?usp=sharing

Horsepower 480
Postad: 28 okt 2019 Redigerad: 28 okt 2019

Det är en stor skillnad mellan gymnasiets kunskapskrav respektive grundskolans.  Vilket av dem vill du att vi ska utgå från?

Anonym89 44
Postad: 28 okt 2019

Gymnasiets i och med att det är samhällskunskap 1b.

Anonym89 44
Postad: 29 okt 2019 Redigerad: 29 okt 2019

Går det inte att göra en bedömning av ett möjligt betyg på denna uppgift eller varför är ingen villig att göra det?

Eller så kan folk bara skriva vad dem tycker om min prestation på uppgiften om man inte vill försöka ge ett betyg. 

Det är nog inte någon annan heller som är beredd på att lägga ner flera timmar på att sätta sig in i betygskriterierna för en kurs man inte undervisar i, särskilt som du inte ens nämnde vilken kurs det var förrän du blivit tillfrågad.

Anonym89 44
Postad: 29 okt 2019
Smaragdalena skrev:

Det är nog inte någon annan heller som är beredd på att lägga ner flera timmar på att sätta sig in i betygskriterierna för en kurs man inte undervisar i, särskilt som du inte ens nämnde vilken kurs det var förrän du blivit tillfrågad.

Men jag tänker att det kanske finns någon lärare här inne som undervisar i ämnet. 

Det som är är att jag vill verifiera om lärarens betyg som denne har satt på uppgiften är korrekt och riktigt eller om någon annan skulle ha gjort en annan bedömning.

woozah 1280
Postad: 29 okt 2019
Anonym89 skrev:

Det som är är att jag vill verifiera om lärarens betyg som denne har satt på uppgiften är korrekt och riktigt eller om någon annan skulle ha gjort en annan bedömning.

 

Det är korrekt. Om läraren satt det betyget så är det det betyget du får. Vad någon annan lärare tycker är irrelevant.

Anonym89 44
Postad: 29 okt 2019
woozah skrev:
Anonym89 skrev:

Det som är är att jag vill verifiera om lärarens betyg som denne har satt på uppgiften är korrekt och riktigt eller om någon annan skulle ha gjort en annan bedömning.

 

Det är korrekt. Om läraren satt det betyget så är det det betyget du får. Vad någon annan lärare tycker är irrelevant.

Ja officiellt är det ju lärarens betyg som gäller. Men denne kan ju ha satt ett betyg som egentligen är felaktigt och inte stämmer överens med kunskapskraven osv.

Qetsiyah 1177
Postad: 29 okt 2019

Jag är bekant med betygskriterierna men orkar faktiskt inte läsa hela ditt prov som består av flera essäfrågor. Jag kan ta en av frågorna?

Vad innebär dessa matriser?

Om det blåskuggade området är sådant du har uppnått, har du ju uppnått högsta betyg på examinationen? Tycker du inte att du förtjänar detta, eller på vilket sätt misstänker du att läraren kanske bedömt "fel"?

("Fel" då läraren är suverän i betygssättningen, och det ska väldigt mycket till innan någon kan komma att ändra på en lärares betygssättning, om det ens finns något sådant sätt)

Qetsiyah 1177
Postad: 29 okt 2019 Redigerad: 29 okt 2019

Nej jag tror inte det. TS har täckt över sin riktiga matris som är ifylld. Det här var bara dålig design för man fyller i från E och uppåt, om man får F så fylls bara F rutan med färg.

Med all respekt så känns detta väldigt onödigt. Om läraren har gjort en bedömning så gäller den. Att säg en eller två andra användare här på Pluggakuten gör en annan bedömning även om de råkar vara samhällskunskapslärare gör inte att din lärare kan misstänkts ha bedömt fel. Studier har visat att lärare hamnar i olika slutsatser gällande betyg vid bedömning av samma uppgift även om man utgår från samma kunskapskrav. Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Om du har invändningar  mot bedömningen bör du diskutera det med läraren som är den som bedömt så denne kan förklara hur den bedömt utifrån kunskapskraven och matrisen. Att en annan lärare bedömer en text är inte helt ovanligt inom skolan. Däremot bör du först fråga din lärare om denne är intresserad av att ta del av en annan lärares bedömning av uppgiften och ta hänsyn till detta. Annars blir det bortkastad tid att någon sitter här inne och bedömer om läraren ändå tänker hålla fast vid sin bedömning. Jag tror dessutom då läraren vill att en annan lärare på skolan tittar på den och bedömer den än att påverkas av några anonyma användare på internet som denne inte har någon aning om vilken kompetens och utbildning de har.

Att bedöma och att göra detta bra och systematiskt utifrån kunskapskraven är tidskrävande, särskilt för en sådan omfattande uppgift. Det är troligen därför ingen bemödar sig göra detta för dig endast för att stilla din nyfikenhet. Det kommer inte förändra något ändå eller hjälpa dig framåt.

Ta istället till dig vad läraren tyckte du hade behövt utveckla för att nå högre betyg och arbeta med det inför nästa uppgift. Då får du gärna använda Pluggakuten för att arbeta inför uppgifterna och få stöd och hjälp. 

Anonym89 44
Postad: 30 okt 2019
Jonto skrev:

Med all respekt så känns detta väldigt onödigt. Om läraren har gjort en bedömning så gäller den. Att säg en eller två andra användare här på Pluggakuten gör en annan bedömning även om de råkar vara samhällskunskapslärare gör inte att din lärare kan misstänkts ha bedömt fel. Studier har visat att lärare hamnar i olika slutsatser gällande betyg vid bedömning av samma uppgift även om man utgår från samma kunskapskrav. Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Om du har invändningar  mot bedömningen bör du diskutera det med läraren som är den som bedömt så denne kan förklara hur den bedömt utifrån kunskapskraven och matrisen. Att en annan lärare bedömer en text är inte helt ovanligt inom skolan. Däremot bör du först fråga din lärare om denne är intresserad av att ta del av en annan lärares bedömning av uppgiften och ta hänsyn till detta. Annars blir det bortkastad tid att någon sitter här inne och bedömer om läraren ändå tänker hålla fast vid sin bedömning. Jag tror dessutom då läraren vill att en annan lärare på skolan tittar på den och bedömer den än att påverkas av några anonyma användare på internet som denne inte har någon aning om vilken kompetens och utbildning de har.

Att bedöma och att göra detta bra och systematiskt utifrån kunskapskraven är tidskrävande, särskilt för en sådan omfattande uppgift. Det är troligen därför ingen bemödar sig göra detta för dig endast för att stilla din nyfikenhet. Det kommer inte förändra något ändå eller hjälpa dig framåt.

Ta istället till dig vad läraren tyckte du hade behövt utveckla för att nå högre betyg och arbeta med det inför nästa uppgift. Då får du gärna använda Pluggakuten för att arbeta inför uppgifterna och få stöd och hjälp. 

Jag förstår hur du menar. Jag kan ju säga som så att jag har fått A i denna uppgift av läraren och valde att dölja detta här i bilden ovan. 

Vidare kan jag även säga som så att hela kursen i Samhällskunskap 1b är avslutad oh ett betyg är satt i måndags denna vecka. Det jag är tveksam till är om jag verkligen har presterat så bra som jag verkligen verkar ha gjort för att förtjäna det betyg som läraren valde att sätta på hela kursen samt på alla examinationer.

Betyget som läraren satte på kursen blev ett A vilket ju är det högsta möjliga man kan uppnå. Alla examinationer fick också ett A med alla betygskriterier uppfyllda. På övningarna blev så gott som alla kunskapskrav även där ifyllda till 90-95%.

Varför är jag då fundersam kring detta höga betyg när jag istället bör vara stolt, glad osv. Jo det är därför att jag aldrig har haft ett högre betyg än G på allt i grundskolan förutom hemkunskap och bild som gavs VG samt nu senaste på komvux ett D i historia 1b. Jag har liksom aldrig fått varken MVG eller A på något tidigare. Dessutom känner jag att jag hade kunnat prestera ännu bättre på denna kursen dock hade det inte varit till någon hjälp i och med att betyget ändå inte hade kunnat blivit högre än just A.

Jag begär inte heller att läraren ska ändra mitt betyg och jag är nöjd med det men samtidigt fundersam till om jag verkligen är så duktig helt plötsligt så att jag kvalificerar mig til ett A-betyg från ingenstans sådär bara utan att ha en bakgrund med höga betyg på studier.

Men jag får väl lämna detta bakom mig och känna mig nöjd med detta. Sedan får vi se vad betyget blir i den matte 1b kurs jag nu har påbörjat.

Anonym89 44
Postad: 30 okt 2019
Qetsiyah skrev:

Nej jag tror inte det. TS har täckt över sin riktiga matris som är ifylld. Det här var bara dålig design för man fyller i från E och uppåt, om man får F så fylls bara F rutan med färg.

Så du menar att F-rutornabara skall fyllas i om man inte har uppnått någon av de andra betygen? Jag hade själv svårt att förstå dessa matriser med kunskapskrav när jag studerade min första kurs hos NTI i våras, alltså förstå vad läraren menade med sin ifyllning.

Jonto 2022 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 30 okt 2019 Redigerad: 30 okt 2019

Ja men då så, ta och glädj dig då!

Det är ju alltid trevligt när man får ett högre betyg än man tänkt. Det kan vara så att man utvecklats en del utan att tänka på det själv eller att andra faktorer gör att det gick bättre än tidigare eller att du blivit för hårt bedömd tidigare.

Om läraren gett dig ett A så tycker han/hon att du har presterat riktigt bra. Det kan du vara stolt över och behöver inte fundera kring.

Jag läste igenom din uppgift i alla fall och jag tycker du redogör för saker bra, tydligt och strukturerat, har utvecklade tankar och för vettiga resonemang, inget snack om den saken. 

Anonym89 44
Postad: 30 okt 2019
Jonto skrev:

Ja men då så, ta och glädj dig då!

Det är ju alltid trevligt när man får ett högre betyg än man tänkt. Det kan vara så att man utvecklats en del utan att tänka på det själv eller att andra faktorer gör att det gick bättre än tidigare eller att du blivit för hårt bedömd tidigare.

Om läraren gett dig ett A så tycker han/hon att du har presterat riktigt bra. Det kan du vara stolt över och behöver inte fundera kring.

Jag läste igenom din uppgift i alla fall och jag tycker du redogör för saker bra, tydligt och strukturerat, har utvecklade tankar och för vettiga resonemang, inget snack om den saken. 

Ok. Men jag har egentligen aldrig tänkt på vilket betyg jag är ute efter utan jag har bara kört på och försökt prestera mitt bästa för att på det sättet försöka få ett så bra betyg som möjligt utefter rådande förutsättningar vilket känns som ett rimligt sätt att gå till väga.

Qetsiyah 1177
Postad: 30 okt 2019
Jonto skrev:

Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Jo, det finns visst ett objektivt rätt betyg, det är bara omöjligt att sätta det med nuvarande systemet. Det här systemet suger.

Qetsiyah 1177
Postad: 30 okt 2019
Anonym89 skrev:
Qetsiyah skrev:

Nej jag tror inte det. TS har täckt över sin riktiga matris som är ifylld. Det här var bara dålig design för man fyller i från E och uppåt, om man får F så fylls bara F rutan med färg.

Så du menar att F-rutornabara skall fyllas i om man inte har uppnått någon av de andra betygen? Jag hade själv svårt att förstå dessa matriser med kunskapskrav när jag studerade min första kurs hos NTI i våras, alltså förstå vad läraren menade med sin ifyllning.

Ja, om du fått F fylls bara F rutan. Om du har något annat betyg fylls alla rutor från E och uppåt. Att man uppfyller ett högre krav innebär självklart att samtliga lägre också är uppfyllda. 

Qetsiyah skrev:
Jonto skrev:

Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Jo, det finns visst ett objektivt rätt betyg, det är bara omöjligt att sätta det med nuvarande systemet. Det här systemet suger.

Förklara gärna det vidare. Skulle det kunna finnas ett betygssytem som är så pass tydligt att det går att konstatera ett objektivt betyg. Hur skulle det se ut?

Anonym89 44
Postad: 30 okt 2019 Redigerad: 30 okt 2019

En fundering till som jag har är den att läraren sa att ett A betyg i Sämhällskunskap 1b inte var så värst vanligt, kan detta stämma? Alltså ni andra som undervisar i ämnet eller på annat sätt har insikter, är det vanligt eller inte?

Läraren sa till mig att C och D var vanligast i denna kurs. Om han utgick i från vilket som är vanligast överlag i Sverige eller bara vanligast för sina egna elever framgick dock inte. 

woozah 1280
Postad: 30 okt 2019
Jonto skrev:
Qetsiyah skrev:
Jonto skrev:

Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Jo, det finns visst ett objektivt rätt betyg, det är bara omöjligt att sätta det med nuvarande systemet. Det här systemet suger.

Förklara gärna det vidare. Skulle det kunna finnas ett betygssytem som är så pass tydligt att det går att konstatera ett objektivt betyg. Hur skulle det se ut?

 

Det är givetvis nonsens det personen skriver. Han slänger ur saker som "systemet suger!" men har noll kunskap och insikt i vad alternativen är. Det är synnerligen pinsamt. 

Anonym89 skrev:

En fundering till som jag har är den att läraren sa att ett A betyg i Sämhällskunskap 1b inte var så värst vanligt, kan detta stämma? Alltså ni andra som undervisar i ämnet eller på annat sätt har insikter, är det vanligt eller inte?

Läraren sa till mig att C och D var vanligast i denna kurs. Om han utgick i från vilket som är vanligast överlag i Sverige eller bara vanligast för sina egna elever framgick dock inte. 

Det är inte ovanligare än i andra ämnen skulle jag säga. På samhällsvetenskapsprogrammet där många är intresserade och har goda förkunskaper i samhällskunskap är A och B inga ovanliga betyg. Sen på andra program kan jag tänka mig att det är mindre frekvent förekommande.

Qetsiyah 1177
Postad: 31 okt 2019
woozah skrev:
Jonto skrev:
Qetsiyah skrev:
Jonto skrev:

Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Jo, det finns visst ett objektivt rätt betyg, det är bara omöjligt att sätta det med nuvarande systemet. Det här systemet suger.

Förklara gärna det vidare. Skulle det kunna finnas ett betygssytem som är så pass tydligt att det går att konstatera ett objektivt betyg. Hur skulle det se ut?

 

Det är givetvis nonsens det personen skriver. Han slänger ur saker som "systemet suger!" men har noll kunskap och insikt i vad alternativen är. Det är synnerligen pinsamt. 

Är du inte lärare så kan du inte ha bättre insikt än vad jag har, när tog du examen från gymnasiet?

Om du har så bra insikt så visa det genom att kommentera frågan istället för min person.

Quesiyah, Jonto ÄR lärare.

Quesiyah, det skulle vara intressant att veta vilket system du tycker skulle vara bättre. På den tiden vi hade ett relativt betygssysten 1-5 tyckte vi att det systemet sög. Nästa system - med målstyrda betyg 1-5 - fanns bara ett enda år, så det är inte så många som har åsikter om det. Därefter kom systemet IG-G-VG-MVG där man först läste ut det "godkänd" och så vidare men senare bytte ut det mot "godkänt" så att man inte skulle känna sig godkänd som person utan känna att man fått godkänt i ett visst ämne. Detta system hade nackdelen att det var för få betygssteg - det var inte roligt att få VG++ när man ville ha MVG. Stödts felet med det nuvarande systemet är att om man misslyckas i ett visst moment kan man inte kompensera det med att vara väldigt bra i allt annat.

woozah 1280
Postad: 31 okt 2019
Qetsiyah skrev:
woozah skrev:
Jonto skrev:
Qetsiyah skrev:
Jonto skrev:

Detta är för att kunskapskraven är öppna för viss tolkning och vi tittar på texten med olika ögon. Det går alltså inte att säga att det finns ett "rätt" betyg för en uppgift. 

Jo, det finns visst ett objektivt rätt betyg, det är bara omöjligt att sätta det med nuvarande systemet. Det här systemet suger.

Förklara gärna det vidare. Skulle det kunna finnas ett betygssytem som är så pass tydligt att det går att konstatera ett objektivt betyg. Hur skulle det se ut?

 

Det är givetvis nonsens det personen skriver. Han slänger ur saker som "systemet suger!" men har noll kunskap och insikt i vad alternativen är. Det är synnerligen pinsamt. 

Är du inte lärare så kan du inte ha bättre insikt än vad jag har, när tog du examen från gymnasiet?

Om du har så bra insikt så visa det genom att kommentera frågan istället för min person.

 

Eller så kanske du kan inse att din kapacitet är nådd. Du kanske helt enkelt inte har kunskap nog att uttala dig så självsäkert som du gör när du egentligen inte vet ett dugg om alternativen eller utvecklingsmedel för denna typ av betygsättning. Jag tänker inte använda min tid till att lära upp någon 19-årig ungdom som tror sig veta allt, speciellt när det är uppenbart att du verkligen inte läst på särskilt mycket. 

 

Smaragdalena: Det är mig som menas, inte Jonto.

Jonto 2022 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 31 okt 2019 Redigerad: 31 okt 2019

Denna diskussionen verkar ha spårat lite ur och det var inte detta tråden skulle handla om.

Betygssystem, dess fördelar och nackdelar samt likvärdighet i bedömningar är intressanta frågor att diskutera men görs kanske bäst i att diskuteras i en egen tråd under "Övriga diskussioner".

Svara Avbryt
Close